Het belangrijkste dat je moet weten over elektrisch rijden heeft te maken met de laadinfrastructuur. Welke laadpaal en welke laadkabels heb je nodig? Er zijn veel verschillen en veel mensen vinden het vaak een te technisch onderwerp. Dat werpt een barrière op voor mensen om een elektrische auto aan te schaffen en dat is jammer, want het is nergens voor nodig. Soolutions heeft een uitgebreide voorraad aan laadpalen, laadkabels en andere accessoires. Je kunt altijd ondersteuning krijgen per email of per telefoon wanneer je er zelf niet uitkomt. Op de website van Soolutions is veel informatie te vinden over de producten en wordt duidelijk uitgelegd waar je op moet letten.

Laadpalen en laadkabels van Soolutions

Een laadpaal thuis werkt ongeveer hetzelfde als een openbare laadpaal. Wanneer je thuis ruimte hebt en je gebruikt je elektrische auto veel, dan is het voordelig een eigen laadpaal te hebben. Je kunt gebruik maken van je eigen energietarief en je hebt geen abonnement of pasje nodig. Heb je zonnepanelen? Dan is het nog goedkoper, omdat je je eigen energie produceert. De belangrijkste keuze is de keuze tussen een laadpaal type 1 of type 2. Dat betekent dat de stekker aan de laadpaalkant van het type 1 of type 2 is. Daar hoort ook een speciale laadkabel bij met dezelfde specificaties. Alle informatie over wat er voor jouw elektrische auto nodig is, is te vinden bij de papieren van je auto.

Type 1 en type 2 stekkers

Type 1 stekkers komen vooral voor in het buitenland, en dan vooral buiten Europa. In Europa zie je de type 2 stekker het meest. Er zijn in Nederland dan ook geen openbare laadpalen van het type 1. Mocht je toch een type 1 stekker nodig hebben, dan heeft Soolutions een adapter in het assortiment om van een type 1 laadkabel een type 2 te maken. Naast de keuze voor een type 1 of type 2 laadpaal is er nog de keuze te maken voor wat betreft de stroomsterkte. Een hogere ampèresterkte laadt sneller op, maar is niet geschikt voor iedere auto. Tot slot is er de keus tussen een 1-fase laadpaal en een 3-fase laadpaal. Bij een 3-fase laadpaal wordt krachtstroom gebruikt en daarmee gaat het opladen sneller. Vaak zijn daar wel aanpassingen voor nodig in je meterkast, en het is niet geschikt voor elke elektrische of hybride auto. Meestal is een 1-fase paal voldoende.

Laadpunt aan de wand?

Laadpalen zijn het meest bekend als oplaadpunt. Dat komt omdat ze zo zichtbaar zijn in de openbare ruimte. Er is ook een andere oplossing mogelijk: het laadpunt aan de wand. Voor thuis kan dat een goede oplossing zijn. Het is bijvoorbeeld een goedkopere oplossing dan een paal. Het hangt van de precieze situatie bij je huis af wat uiteindelijk de meest praktische oplossing is. Het installeren van een laadpunt laat je het beste doen door een specialist. Het is niet helemaal onmogelijk om het zelf te doen, maar het is wel veiliger om het uit te besteden. 

Leave a Reply

Your email address will not be published.