De opkomst van de elektrische fiets biedt erg veel voordelen, maar met deze ontwikkeling, is er in sommige gevallen een verhoogd risico op ongevallen of andere gevaren. Politiek den Haag zit wat dit betreft niet stil en houdt de ontwikkeling scherp in de gaten. De regelgeving met betrekking tot het eventueel dragen van bescherming, maximumsnelheden en overige verkeersregels moeten misschien in de toekomst op de ontwikkeling van de E-bike aangepast worden, om de veiligheid van alle weggebruikers te waarborgen. Daarnaast is het te verwachten dat ook de accu’s en motortjes op de elektrische fiets binnen afzienbare tijd aan overheidseisen moet voldoen.
Verschillende soorten gevaar
De gevaren van het rijden op een scooter of motor zijn algemeen bekend, maar ook in het geval van de elektrische fiets zijn er een aantal risicofactoren die voor eventueel gevaar kunnen zorgen. Om te beginnen kan het mechanisme van de elektrische fiets bij het wegrijden en opstarten een potentieel gevaar vormen. De fiets is erg stil en het is soms moeilijk merkbaar dat de motor aanstaat. Wanneer je er niet op rekent kan het motortje en de trapondersteuning onverwacht aanslaan en accelereert de fiets, wat kan leiden tot een val. Over het algemeen valt de schade in dit geval mee, omdat dit soort ongevallen vaak bij een lage snelheid plaatsvinden Ook bij het in de hand houden van de fiets of parkeren kan het zijn dat de fiets onverwacht accelereert, omdat je per ongeluk de trapondersteuning inschakelt. Tips om dit te voorkomen zijn de motor volledig uit te zetten, wanneer je niet op de fiets zit of een fiets aan te schaffen, waarbij de motor alleen aanslaat bij snelheden boven de 5 km per uur.
Uitgelicht: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-driewielers/
Zelfgemaakte accu’s
Het verkeerd gebruiken van een Lithium accu of batterij, wat vooral bij zelfgebouwde E-bikes nog weleens voorkomt kan erg gevaarlijk zijn. De Lithium accu kan zowel tijdens het rijden, als tijdens het opladen te warm worden en door verkeerd materiaal gebruik vlamvatten. Dit kan erg gevaarlijke situaties op leveren. In dit geval raden we dan ook aan om niet zelf te sleutelen aan de accu, maar een complete elektrische fiets inclusief motor aan te schaffen en deze bij defecten door een professional te laten repareren.
Tip: https://www.fastfuriousscooters.nl/elektrische-scooter/
Geluidloze motor
De motor van een elektrische fiets is praktisch geluidloos. In combinatie met de snelheid ten opzichte van de gewone fiets kan dit gevaren opleveren. Vaak gebeurt dit bij het inhalen van andere weggebruikers. De andere weggebruiker, bijvoorbeeld een voetganger of ‘gewone’ fietser, kan door het gebrek aan geluid verrast worden door te worden ingehaald met een redelijke snelheid, wat een schrikreactie teweeg kan brengen en tot een ongeluk kan leiden.
Rijgedrag van elektrische fietser en andere weggebruikers
Een onderschat gevaar van de elektrische fiets is overmoedigheid van de berijder of het niet realiseren van de gevaren. Als bestuurder van de elektrische fiets bevind je je in een grijs gebied tussen de fietser en de scooter of motorrijder. Je voertuig ziet eruit als een ‘gewone’ fiets, maar je ontwikkelt een stuk meer snelheid. Bij hogere snelheden is ook ander rijgedrag gepast, omdat de reactietijd een stuk korter.
Tot slot is het erg belangrijk om je te realiseren dat andere verkeersdeelnemers, soms verrast zijn en niet altijd goed weten hoe met de elektrische fietser om te moeten gaan. Wij raden aan om je zoveel mogelijk aan de bestaande verkeersregels voor fietsers te houden, te bellen bij het passeren van andere weggebruikers en zoveel mogelijk gebruik te maken van fietspaden. Wanneer je hierbij ook je snelheid onder controle houdt, wordt het gevaar tot een minimum beperkt.